Korte impressie van mijn tijd in Kenya.

31 oktober 2022 - Kibandaongo, Kenia

Korte impressie van mijn tijd in Kenya.

Terug in Nederland kijk ik terug op zeer intensieve weken in Kenya. Bij de start in Kibandaongo op 8 okt. een meeting met de Staff van het medisch centrum, cadeautjes en allerlei materialen voor Delivery Wing en Dispensary gegeven. Ze waren er erg blij mee!  Uiteraard snel naar de Albinokinderen en  hun leesboeken cadeau gedaan, waar ze erg blij mee waren. Aannemer Stephen komt en we bespreken de bouw van de nieuwe Shade, oude shade is reeds afgebroken (resten worden door locals opgehaald) grondwerk is al gedaan. Stephen wil alles klaar hebben voor ik vertrek! Later ga ik uitgebreid naar deze kids terug met mijn gasten Janneke en Yannick van Lith, zij arriveren de 15e.  De volgende dag vroeg een meeting met de CBO (Community based Organisation) een belangrijke organisatie voor ons, omdat zij onze zaken waarnemen als wij er niet zijn. Later op de dag een meeting met het Water Committee. Zij krijgen een geheel nieuw, meer professioneel bestuur, Dat is belangrijk omdat er meer deskundigen in moeten zitten. Water is n.l. van essentieel belang, zeker nu het al jaren droog is en de Dam's uitgeput raken. Volgende dag officiële meeting met de Staff. Belangrijke punten: Evaluatie renovatie project en onderhoud gebouwen, Gebruik nieuwe motor ambulance, Gebruik Laptop, Onderhoud batterijen Solar,  Support TBA's/Midwifes, Water problem (collapsed concrete tank), Training CHV (Community Health Assistants) visa LAEP project van AMREF and Security compound, Communicatie met St. Kibandaongo. Later op de dag een meeting met Mr. Nzole de Village Administrator en Mr. Haba the Chief.  Op het eind van de dag naar de Dam's, daar heeft KWAGI (Kibandaongo Women Agriculture Group Initiative) de gardens. Het zag er enorm goed uit, Sukamuwiki en tomaten stonden er erg goed bij. De mais was helaas verbrand door de zon. Ik heb ze Coconut Dust gegeven en voorgedaan hoe dat in de grond moet, zodat ze meer profijt hebben van opgeslagen water bij de Coconut Dust in de grond. De Voet waterpompen worden wel gebruikt maar naar mijn mening niet voldoende ingezet.

Volgende dag naar Kibandaongo Primary. Laptop project nog niet gestart omdat de stroom er nog steeds niet was. Nu is stroom en Wifi aangelegd en gaat project starten. Het nieuwe schoolmeubilair bekeken, zijn er erg blij mee! Klagen over gaten in het dak, doen zelf niets aan oplossen kleine klusjes, hun daarop gewezen. Willen graag een administration block! Schoonmaak toiletten besproken, ook is er nog steeds geen toilet gereserveerd voor meisjes die menstrueren, hun daarop gewezen en ze gaan het nu regelen! op 12 okt. "Moonlight Tailoring" Group bezocht. Zijn druk met vermaken kleding voor locals. Uniformen project gaat nu van start, zullen een pro actieve instelling hanteren. Naaimachines worden erg goed onderhouden en zien er nog steeds prima uit! Daarna meeting met de TBA's/Midwives, hun werk gaat goed, nemen vrouwen uit de Villages mee naar Health Centre voor controles en bevallingen, toppie! D3e dag daarna groet meeting met alle CHV (Community Health Workers. Gemiddeld aantal deliveries daalt een beetje omdat er meer Dispensaries worden gebouwd, maar velen blijven toch naar ons komen omdat wij goed faciliteit hebben (WDW). Ze vragen 2 personen weegschalen, voor de kinderen met overgewicht, ze mogen deze kopen. Net bevallen moeders krijgen warme pap. Lout geeft extra geld hiervoor voor komend jaar, evenals nieuwe omslagdoeken voor de babies. Lijst voor onderdelen voor de fietsen wordt ingevuld zodat de fietsen gerepareerd kunnen worden. Lout stuurt de lijst naar Buffalo Bike fabriek in Nairobi. LEAP Project van AMREF wordt besproken en gehele groep geeft aan hier positief in te staan. Lout regelt meeting door AMREF contact persoon in Kenya voor informatie bijeenkomst in Kibandaongo. Daarna op naar de 'Mealewano Self Help Group', dit zijn de mensen met pos. HIV besmetting. Het gaat goed met ze. De 9 geiten doen het redelijk, mede door het droge weer zijn ze bezorgd over voedsel voor de geiten, er is geen gras en weinig water door de droogte. Ook voedsel voor de groepsleden is groot probleem. Ze gebruiken zware medicatie en als ze daar niet bnij eten hebben ze een zeer onwel gevoel.  Ik geef de voorzitter geld zodat ze 2 x per week samen Ugali kunnen eten, dan hebben ze in ieder geval iets. Medicatie verstrekking loopt goed. Er wordt besloten dat iedereen die op ons Health Centre zijn medicatie haalt deelnemer an de groep mag zijn. Onze Clinical Officer begeleidt deze groep. Meeting Village Chief en Village Elders, kleine opkomst maar goede meeting. Water probleem besproken. Bouw secondary School in Kibandaongo besproken, De community heeft geld bij elkaar gelegd voor materialen en is reeds gestart met de bouw. Uiteraard is nu het geld op en vragen ze ondersteuning.

15 oktober komen Janneke ( oogarts)en Yannick (bestuurslid) van Lith aan in Kibandaongo. Grootse ontvangst! Na de ontvangst volgde een uitgebreide rondleiding over de compound en daarna 'walk around' in the Village. De dag erop meeting met het D.H.C. (District Health Committee. Contract m.b.t. motorbike doorgenomen, deze is getekend door het DHC, maar ze zeggen daar geen geld voor te hebben! Probleem dus, hier zijn we nog niet over uit gepraat! Waterprobleem, concrete watertank en gebruik laptop besproken. Ook renovatie van begin dit jaar besproken en gecontroleerd. Er is een kapotte plafondplaat in deliveryroom en een tank loopt niet goed, Lout bespreekt dit met de aannemer. Beveiliging compound besproken. Janneke heeft deze dag 35 consulten, de Clinical Officer en the In Charge zijn hierbij aanwezig. Geweldig voor de bevolking dat dit kon! Door de Clinical Officer was een lijst aangelegd, 70 inschrijvingen!

Op 17 oktober gaan Yannick, Janneke en ik op de motor naar Kinango. Hebben op het Health Office gesprek met Mr.Mwinga County Word Administrator, Mr.Dedan Sub County Coordinator Disease (o.a. TB, Lepra) Lab.Officer en anderen. Onderwerpen die we hebben besproken: Water, nieuwbouw concrete watertank, nieuwe guard, elektriciteit op de compound, functioneren In Charge. Daarna kregen we rondleiding in Kinango Hospital, er blijkt helemaal geen oog department te zijn. Wekelijks komt 'Kwale Eye Centre' (privé ZH) een middag consult spreekuur houden. Oog department is er niet omdat dat geen eerste prioriteit heeft in dit rurale gebied. Na afloop bood Mr. Dedan ons een heerlijke lunch aan. Daarna langs het kantoor van de DEO District Education Officer, waar wij een afspraak hadden, maar hij was noet aanwezig, na tel. contact meldde hij dat hij was opgehouden en onze afspraak niet meer kon halen. Helaas zo gaat dat in Kenya.

De dag daarna gaan we uitgebreid naar de albinokinderen. Een nieuwe jongen, zit in groep 3, heeft nog geen bril. De kids gewezen op het nieuwe gaas in de ramen, er zitten nu al stukjes los!! dat kan echt niet. Wel zijn ze erg blij met de stalen deuren. De meisjes vanaf groep 6 kregen Afripads cadeau. Verder allemaal kleding (long sleeves, long trousers), zonnebrillen, zonnecrème, lipbalsum, vaseline, ballen, leesboeken, ballonnen, hoeden, petten, én allemaal een E-Reader! Deze zullen door de computer teacher worden geïnstalleerd.

Op 19 okt. gaan we op de 3 motors on route. We gaan alle scholen langs waar meubilair uit onze container is geplaatst. Dat was een groot succes, geweldige ontvangsten net voordracht, zang en dans én blije docenten en kinderen met die mooie tafels en stoelen. Ook voor Janneke en Yannick was deze tour door ons rurale gebied een mooie belevenis. Uiteraard zijn dit de armste scholen uit het gebied, waardoor wij ook nogmaals door diverse headteachers werden gewezen op de toestand van lokalen of helemaal geen lokalen, maar nog buiten onder de boom. 's Avonds eten wij met de gehele Staff en guards in het huisje van de Clinical Officer Sammy. Met 12 man aan tafel, een Keniaanse maaltijd. Iedereen heeft een woordje gesproken! Er werden cadeaus uitgedeeld, het was bijzonder!

De dag erop verlaten wij Kibandaongo en gaan wij naar de kust, verblijven in ons heerlijke hotel, maar direct de volgende dag gaan we naar Kwale Eye Centre, erg interessant voor Janneke! Leuke contacten en erg professioneel (privé)ziekenhuis . Daarna naar General Coast Hospital in Mombasa. Een erg oud en niet zo goed onderhouden ziekenhuis. Eerst gesprek met Joash Motonda de dermatoloog die onze albinokinderen regelmatig bezoekt en behandeld, daarna samen met hem naar het oog department. Janneke haar handen jeukten hier, zo veel nog te doen, maar goed contact gemaakt. Nu kijken of we in de toekomst iets voor elkaar kunnen betekenen.

Tot slot had ik nog een meeting met de nieuwe governor Md. Fatuma Achani in het mooie nieuwe Government building in Kwale. Belangrijkste onderwerp was de droogte. Ik hoop dat ze iets voor ons kan betekenen. Onze nieuwe KWAGI Group sprak haar erg aan. Ze heeft gezegd bij deze vrouwengroep te gaan kijken en zien wat ze voor hun kan doen op gebied van water. Daarna naar het kantoor van Hamisi Mwero in Kwale, Hij doet heel erg veel voor de mensen met albinisme.  De volgende dag met de nachtvlucht terug naar huis!!!!

Het was weer een mooie enerverende reis.

goetjes Lout